![]() ![]() Ludwig van Beethoven, unul dintre cei mai mari compozitori ai lumii, a fost incapabil să-şi audă propria muzică pentru cea mai mare parte a vieţii sale adulte. Născut în Germania, la Bonn în 1770, Beethoven a început să-şi piardă auzul în 1802 iar în 1818 a devenit complet surd. Creaţiile sale muzicale ca Simfonia a III-a şi Simfonia a IX-a au depăşit convenţiile clasice tradiţionale impuse de creaţiile lui Joseph Haydn şi Wolfgang Amadeus Mozart .Beethoven a avut o copilărie destul de nefericită, talentul său muzical fiind supus capriciilor unui tată alcoolic. În 1789, pentru a-şi întreţine familia se angajează muzician la Curte. Primele sale compoziţii sub tutele compozitorului german Christian Gottlob Neefe, atestă un talent deosebit astfel că se ia hotărârea ca Beethoven să studieze la Viena cu Wolfgang Amadeus Mozart. Deşi moartea lui Mozart survenită în 1791 nu a permis acest lucru, totuşi Beethoven pleacă la Viena devenind în 1792 elev al austriacului Joseph Haydn. În prima decadă a secolului al XIX-lea, Beethoven renunţă la stilul liber de construcţie al unor lucrări cum ar fi Septetul pentru coarde şi instrumente pentru suflat Opus 20 (1800), adoptând stilul limbajului muzical proaspăt şi expresiv lăsat Moştenire de Haydn şi Mozart. În ciuda pretenţiei sale exagerate că “nu a învăţat nimic de la Haydn” prin creaţia sa, Beethoven a demonstrat că şi-a însuşit complet stilul clasic vienez în toate genurile instrumentale: simfonie, concert, cuartet de coarde şi sonată. Majoritatea lucrărilor sale mult interpretate în prezent au fost compuse în perioada 1803- 1812 cunoscută sub numele de “perioada eroică”. Faima lui Beethoven a atins apogeul în aceşti ani, dar surzenia tot mai avansată, ale cărei prime semne datau din 1798 i-au creat un crescând sentiment de izolare socială. Treptat, în această perioadă, Beethoven şi-a stabilit obiceiul de a schimba reşedinţa de la un sezon la altul. Îşi petrecea verile în suburbiile Vienei – cel mai preferat loc fiind Heiligenstadt – în vreme ce toamna revenea în centrul oraşului. În scrisoarea cvasilegală trimisă fraţilor săi în 1802 şi cunoscută sub numele de “Testamentul de la Heiligenstadt” descrie agonia determinată de surzenia sa crescândă. După 1805 dovezile privind excentricităţile lui Beethoven devin tot mai numeroase. Începe să apară foarte rar în public, ultima sa interpretare cu public producându-se în 1814. Deşi printre prietenii săi circula zvonul că ar fi permanent îndrăgostit, se pare că avea tendinţa de a se îndrăgosti doar de femei intangibile, aristocrate sau măritate sau amândouă. În 1815, la moartea fratelui său mai mare, Casper Carl, Beethoven intră într-o luptă costisitoare pentru custodia nepotului său în vârstă de 9 ani pe care o obţine abia în 1820 la intervenţia Arhiducelui Rudolph. Cum Beethoven nu era un părinte ideal între cei doi se produc enorme fricţiuni care vor conduce la încercarea de sinucidere a nepotului său din 1826. Din 1818 devine complet surd şi se limitează la un foarte restrâns grup de prieteni. Moare la Viena în martie 1827, fiind însoţit pe ultimul drum de zeci de mii de admiratori. Creaţia sa constă din: 9 simfonii, 7 concerte (5 pentru pian), 16 cvartete de coarde, 32 de sonate pentru pian, 10 sonate pentru vioară şi pian, 5 sonate pentru Violoncel şi pian, o operă, 2 mise, câteva uverturi şi numeroase variaţiuni pentru pian. Tradiţional a fost citat drept ”podul spre Romantism” şi în mod simplist creaţia sa este divizată în trei perioade aproximativ egale. Astăzi majoritatea şcolilor îl consideră drept ultimul mare reprezentant al stilului clasic vienez, un compozitor care a preferat în locul stilului estetic al primei perioade romantice, explorarea înnoitoare a moştenirii lăsate de Joseph Haydn şi Wolfgang Amadeus Mozart . După venirea sa la Viena, Beethoven a alternat între compoziţii bazate clar pe modele clasice cum ar fi Cvartetul de coarde în A Major op. 18, no. 5(1800) şi compoziţii bazate pe structura italiană, cum ar fi cântecul “Adelaida”(1795). “Maniera nouă” la care Beethoven se referă în 1802 marchează prima sa revenire la tradiţia clasică vieneză. Deşi lucrările sale din decada 1802- 1812, au o aură eroică, din punct de vedere muzical ele reprezintă o expansiune a formelor mai închise elaborate de Joseph Haydn şi Wolfgang Amadeus Mozart. Acestea apar amândouă în lucrări cu tematică extraordinară, cum ar fi Simfonia Eroica şi Concertul pentru pian nr.5 (Împăratul) 1809, ca şi în lucrări, aparent comprimate ca Simfonia nr.5 (1808) şi Sonata pentru pian op.57 (Appassionata, 1805). În aceste lucrări el a arătat că un stil bazat pe o integrare tematică extraordinară şi pe o polarizare armonică activată de utilizarea unor chei opuse, pot produce lucrări de o putere expresivă remarcabilă. După cum spunea Thomas Mann “Talentul nu este ceva uşor ,nu este joacă, nu este dar, o simplă înzestrare… Pentru cei mari şi anevoie de satisfăcut, talentul a fost întotdeauna un bici cumplit.” Beethoven este una din personalităţile care s-a aflat toată viaţa sub biciul talentului. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() ![]() S-a născut la 22 august în orăşelul Saint-Germain-en-Laye din apropierea Parisului şi a murit la 26 martie, în timpul asediului Parisului de către trupele germane. Tatăl său proprietar al unei prăvălii de porţelanuri îl destinase carierei de marinar; descoperindu-i-se înclinaţia muzicală a început studiul pianului la vârsta de 9 ani, făcând într-un an progrese mari, ceea ce a impresionat pe o elevă de-a lui Chopin care în cele din urmă îi convinge părinţii să-l înscrie la Conservatorul din Paris. Devenit la vârsta de 15 ani elevul clasei de pian a lui Marmontel, a primit la încheierea anului şcolar premiul al doilea, terminând studiile cu doi ani mai târziu. La recomandarea lui Marmontel a fost angajat ca pianist de către Nadejda de Meck, protectoarea lui Ceaikovski, în proprietatea căreia a făcut contact cu compozitorii ruşi şi muzica acestora, care îl va influenţa mai târziu, în creaţiile lui. Pianist şi compozitor, Debussy atrage atenţia profesorilor săi prin maniera personală de interpretare a armoniei, prin concepţia sa nouă asupra modului de concepere a compoziţiei. În 1884 câştigă Premiul Romei cu „Fiul risipitor” şi conform regulamentului concursului, pleacă pentru patru ani la Roma unde face cunoştinţă cu muzica lui Palestrina şi Orlando di Lasso şi îl ascultă pe Liszt, care „foloseşte pedala ca un mod de a respira”. În 1887 se reîntoarce la Paris, de unde In 1888 pleacă la Bayreuth şi este entuziasmat de arta lui Wagner. În 1889 este admis în Societatea Naţională de Muzică, este momentul când i se recunoaşte adevărata sa valoare, prezentând o serie de lucrări care îl vor consacra pentru secolele viitoare. Muzica lui Debussy reprezintă, prin bogăţia ei, prin multitudinea înfăţişărilor şi prin intermediul sonorităţilor, o realitate complexă, un domeniu vast de cercetare, oferind perspectiva unor variate interpretări prin surprinderea şi identificarea, de fiecare dată, a unor elemente ce definesc stilul şi concepţia unui muzician de rară sensibilitate şi rafinament artistic; ceea ce surprinde la prima vedere, analizând creaţia lui Debussy, este marea varietate de genuri pe care le-a abordat, ştiut fiind că în Franţa, până la Comuna din Paris, domnea autoritar opera şi că abia după acest eveniment, odată cu înfiinţarea Societăţii Naţionale de Muzică, s-a pus tot mai insistent accentul pe crearea unei adevărate tradiţii naţionale în toate genurile muzicale, Debussy urmând liniile trasate de Saint Saëns şi Cesar Franck. Considerând natura sursă inepuizabilă de inspiraţie, Debussy nu se rupe de problematica umană, omul în concepţia şi creaţia sa populează natura, face parte din peisajul natural şi acesta este un punct de vedere nou, original. În creaţiile sale mişcarea generează arhitecturile, iar forma se confundă cu însăşi mişcarea; aceasta explică marea varietate de arhitecturi create şi nu e de mirare că ele anulează conceptul clasic de formă muzicală. Discursul său muzical este continuu şi se bazează pe fluiditatea armoniei, melodiei şi ritmului, într-o permanentă devenire. Nu mai puţin important în creaţia lui Debussy, este ritmul care este tratat ca un element principal în discursul muzical; la toate acestea se adaugă expresia politimbrală oferită de pian sau de orchestra lui Debussy, concepută ca o imensă paletă multicoloră, pentru el timbrul instrumentului este culoarea, prin ea reuşind să vizualizeze imaginile. În orchestra sa rolul principal îl au instrumentele de suflat intr-o nouă tratare a registrelor lor, urmărind efecte care sugerează si creează atmosfera, partida corzilor trecând pe plan secund, prin divizarea amplă a acesteia, obţinând un veritabil fundal sonor, transparent, cadru al desfăşurărilor impresioniste. Înnoitoare, profund naţională, creaţia lui Debussy se înscrie ca o contribuţie de excepţie adusă dezvoltării componistice moderne mondiale, muzica sa exercitând o puternică înrâurire asupra contemporanilor săi francezi şi de pretutindeni. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Între anii 1888 şi 1893 a studiat la
Conservatorul din Viena, cu Joseph Hellmesberger (vioară) şi Robert
Fuchs (compoziţie), iar între 1893 şi 1899 la Paris, cu Andre Gédalge (contrapunct), Jules Massenet şi Gabriel Fauré (compoziţie),
precum şi cu M.P.J. Marsick (vioară). Creaţia sa componistică
abordează aproape toate formele şi genurile muzicale. Reflectând
dragostea pentru poporul din mijlocul căruia s-a ridicat şi cu a
cărui sensibilitate s-a identificat, Enescu a creat o muzică cu un
vădit caracter popular, naţional şi realist. Opera lui Enescu
reprezintă o pildă de însuşire şi dezvoltare creatoare a cuceririlor
artei muzicale europene, de îmbinare a acestora cu tradiţiile
muzicii folclorice româneşti. Chiar şi în lucrările în care se
manifestă influenţe germane sau franceze, ori în acelea al căror
conţinut nu presupune neapărat forma naţională, ca, de pildă, Suita
I “în stil clasic” pentru pian şi operă “Oedip”, se vădeşte legătura
cu folclorul nostru, prin utilizarea, uneori discretă, alteori
destul de evidentă, a formelor modale, ritmice, intonaţiile, ale
acestuia. Enescu a pus bazele temeliile simfonismului nostru,
deschizându-i mari perspective.
Printre lucrările lui mai de seamă
se numără: “Poema română”(1897), care întruchipează o serie de
tablouri sugestive ale vieţii rustice; două “Rapsodii române”(1901;
1902), caracterizate printr-o linie melodică bogată, de autentică
obârşie folclorică şi înveşmântare orchestrală colorată; trei suite
pentru orchestră (printre care Suita a III-a “Sătească”, 1938), în
care folclorul cunoaşte o transfigurare subtilă; trei simfonii
(1905; 1913; 1919, aceasta din urmă refăcută în 1921), care, prin
maturitatea concepţiei, excepţionala măiestrie armonică, polifonică
şi orchestrală, prin dimensiunile lor, reprezintă monumentale fresce
sonore; o Simfonie de cameră pentru 12 instrumente solistice (1945),
în care folclorul atinge un grad înalt de rafinament; o Simfonie
concertantă pentru violoncel şi orchestră (1901). Enescu a scris şi
lucrări pentru formaţii de cameră (două cvartete de coarde, 1912,
1952; două cvartete cu pian 1909-1911, 1944; un octet pentru
instrumente cu coarde, 1900; un dixtuor pentru instrumente de
suflat, 1906 ş.a.) caracterizate printr-o melodică expresivă, prin
construcţii unitare, închegate şi prin transparenţa sonorităţii de
ansamblu; lucrări pentru pian, pentru violoncel şi pian, precum şi
pentru vioară şi pian (printre care Sonata a III-a “în caracter
popular românesc”, 1926; suita “Impresii din copilărie”, 1940), care
se remarcă prin echilibru dintre libertatea inspiraţiei şi
disciplinei formei; lieduri (printre care ciclul de lieduri pe
versuri de Clément Marot); prelucrări şi transcripţii.
Pornind de la
subiectul binecunoscut al tragediei clasice greceşti, Enescu a
scris, după libretul lui Ed. Fleg, opera “Oedip”. Creaţie capitală a
lui Enescu, ea este străbătută de un conţinut emoţional generos şi
intens şi se distinge printr-un limbaj poetic evocator şi dramatic.
Ea cuprinde şi transpuneri ale unor elemente folclorice, pe planul
unei înalte generalizări, cu mijloace de expresie caracteristice
artei contemporane occidentale. Sub înrâurirea de mai târziu a unor
curente ale muzicii franceze şi germane şi ca urmare a preocupărilor
pentru găsirea unor noi modalităţi de expresie, unele lucrări ale
lui Enescu, de pildă Simfonia de cameră, vădesc pe alocuri o mai
accentuată interiorizare şi redare mai abstractă a conţinutului
emoţional.
Ca violonist, arta sa interpretativă s-a caracterizat
prin naturaleţe, sensibilitate, bogăţia coloritului, varietatea
nuanţelor şi îmbinarea atenţiei acordate substanţei muzicale cu
virtuozitatea. Repertoriul său a cuprins întreaga literatură a
instrumentului. În formaţiile de cameră, Enescu a colaborat cu P.
Casals, J. Thibaud, A. Cortot, A. Casella, D. Oistrah şi alţi
artişti de seamă. Ca pianist, arta sa se distingea printr-o bogată
şi rafinată paletă şi prin sonoritatea orchestrală a execuţiei.
Enescu a fost unul dintre cei mai de seamă dirijori contemporani.
Măiestria sa dirijorală se caracteriza prin profunzimea redării
sensului operei artistice şi prin sobrietatea, supleţea şi
expresivitatea gestului. A fost un remarcabil tălmăcitor al creaţiei
lui Bach, Mozart, Beethoven, R. Strauss, Brahms, Ceaikovski, Wagner.
Enescu a propagat peste hotare, alături de lucrările sale care
căpătaseră un incontestabil prestigiu internaţional, creaţiile unor
compatrioţi ai săi, atrăgând astfel atenţia asupra tinerei şcoli
muzicale româneşti. Ca pedagog, Enescu a îndrumat şi a format o
serie de renumiţi instrumentişti (Dinu Lipatti, Yehudi Menuhin, Ida
Haendel ş.a.).
Multilaterala personalitate a lui Enescu se
întregeşte cu activitatea sa pe plan obştesc. În 1913 a înfiinţat,
din beneficiul concertelor sale, premiul de compoziţie care-i poartă
numele şi care a consacrat pe mulţi exponenţi de frunte ai muzicii
româneşti. În 1920 a fost unul dintre întemeietorii Societăţii
compozitorilor români şi primul ei preşedinte. Reprezentant al
intelectualităţii înaintate, Enescu a luat atitudine, în timpul
celui de-al doilea război mondial, împotriva hitlerismului. Prin
creaţia şi activitatea sa Enescu se situează în rândul celor mai
reprezentative figuri ale culturii româneşti progresiste. Pentru
cinstirea memoriei lui Enescu, guvernul român a înfiinţat bursa
“George Enescu” şi a instituit Concursul şi Festivalul Internaţional
“George Enescu”, care a avut loc din trei în trei ani, începând din
1958, la Bucureşti. Casa în care a locuit Enescu a devenit casă
memorială; în capitală a luat fiinţă Muzeul “George Enescu”, iar
satul natal al artistului şi Filarmonica de stat din Bucureşti îi
poartă numele. George Enescu a fost membru al Academiei Române
precum şi membru corespondent al Academiei Franceze.
Alegeţi imaginea compozitorului de mai jos şi ascultaţi lucrările muzicale propuse
În 1828 şi 1829 se afirmă ca
pianist în numeroase concerte, la Zwickau, în timp ce îşi continuă
studiile la Heildelberg. În 1829 are ocazia să-l asculte pe Paganini
la Frankfurt moment care îl ambiţionează spre a deveni un virtuos al
pianului. Exerciţiile de virtuozitate, obositoare şi exagerate, duc
la o paralizie parţială a mâini sale drepte, fapt care în 1831 l-a
făcut să renunţe la activitatea de pianist in favoarea celui de
compozitor, în paralel desfăşurând şi o bogată activitate de
publicistică muzicală. După căsătoria sa cu Clara, între 1843 şi
1845 Schumann funcţionează ca profesor la Conservatorul din Leipzig,
fondat de Felix-Mendelssohn Bartholdy de care îl leagă profunde
sentimente de amiciţie.
Renumele său de mare
compozitor este amplificat şi de articolele publicate de Liszt în
„Gazette Musicale” din Paris, dar şi de succesele obţinute atât din
creaţia sa pentru pian şi lieduri cât şi lucrările simfonice. Pe
lângă activitatea de compozitor, pedagog şi dirijor, Schumann
desfăşoară o bogată activitate de critic muzical.
După primele
manifestări ale unei boli nervoase Schumann părăseşte postul de
profesor de la Conservator şi se mută la Dresda, de unde este forţat
să plece, în urma mişcărilor revoluţionare din 1848, preluând postul
de dirijor al Societăţii corale din Düseldorf şi funcţionează în
această calitate până în 1854.
Moare în 1856 într-un ospiciu
din Endenich, în urma unei tentative eşuate de sinucidere.
Printre personalităţile de
seamă ale muzicii universale din secolul al XIX-lea figurează şi
Schumann care a îmbogăţit arta sunetelor cu o creaţie pe cât de
personală pe atât de caracteristică noului curent, romantismul.
Cultivând toate
genurile muzicale, el a creat în toate genurile muzicale cunoscute,
cu excepţia operei, care „nu convenea”, ca şi în cazul lui Schubert,
temperamentului său. Creaţia pentru pian i-a asigurat un loc de
cinste în rândul marilor pianişti şi muzicieni ai lumii, abordând
acest instrument, ca şi Chopin de altfel, dintr-o manieră personală.
Liedurile lui Schumann
definesc amănunţit personalitatea sa. Cele patru simfonii, cele două
oratorii laice, concertele şi lucrările de cameră figurează printre
lucrările reprezentative de gen ale romantismului, în toate aceste
creaţii stările sale sufleteşti oscilează între nostalgică reverie
şi entuziasm, fiind marcate de un fond emoţional şi lirism specific
lui Schumann.
Din sumarul portret al
personalităţii artistice a lui Schumann, nu poate lipsi „eseistul
Schumann” care a fost autorul unor remarcabile articole despre Bach,
Chopin şi Brahms şi multe studii apărute în revista „Allgemeine
Muzikzietung” pe care a fondat-o şi a condus-o mai mulţi ani. O
caracteristică importantă a romanticilor (Schumann, Berlioz, Wagner,
Wolf, etc.), o constituie necesitatea de a formula în scris şi de a
milita pentru triumful acestor idei; multe dintre ideile lui
Schumann despre muzică au actualitate şi astăzi.
Alegeţi imaginea compozitorului de mai jos şi ascultaţi lucrările muzicale propuse
Moartea
tatălui său îl impresionează foarte mult şi se gândea să se înscrie
într-un ordin călugăresc, dar este „readus” la viaţă de mişcările
revoluţionare de la 1830 din Franţa, compunând „Simfonii
revoluţionare”, ale căror motive melodice vor apare mai târziu în
poemul simfonic „Omagiu eroilor”.
La Paris face
cunoştinţă cu Chopin şi Berlioz cu care va rămâne prieten pentru
totdeauna; Renumele de virtuos al lui Liszt creşte tot mai mult; în
perioada cuprinsă între 1835 şi 1850 el concertează la Viena,
Budapesta, Leipzig, Hamburg, Frankfurt, Berlin, Varşovia,
Petersburg, Moscova, Bruxelles, Londra, etc. După o vizită în
Principatele Române (1847), Liszt dă în 1864 câteva concerte în
Banat şi Transilvania, la: Timişoara, Lugoj, Arad, Cluj, apoi în
Bucureşti şi Iaşi. Cu ocazia acestei treceri pe meleagurile
româneşti Liszt adună multe melodii populare din care se inspiră
pentru scrierea, mai târziu, a „Rapsodiei române”. La Iaşi a avut
loc întâlnirea dintre Liszt şi Barbu Lăutarul, care l-a impresionat
deosebit, interpretând la cobză o lucrare interpretată de el la
pian, după o primă audiţie.
Liszt a încurajat mulţi muzicieni tineri ai vremii printre care
Schumann şi Wagner.
Franz Liszt
este cea mai însemnată figură a muzicii ungare din secolul al
XIX-lea şi unul din reprezentanţii de frunte ai romantismului
muzical. Inovator îndrăzneţ e tărâmul armoniei, al formei şi al
orchestraţiei, alături de Chopin el este şi creatorul unui nou stil
pianistic; datorită mai multor lucrări de inspiraţie populară el
poate fi socotit unul din reprezentanţii curentului naţional, apărut
mai ales în acele ţări, care până în secolul al XIX-lea nu au
participat de loc sau nu au avut vreo contribuţie originală la
dezvoltarea generală a muzicii europene.
Spre deosebire
de compozitorii folclorişti din secolul al XX-lea, care pornind de
la folclorul autentic rural, au creat o muzică cu o structură
diferită de aceea a muzicii culte europene, reprezentanţii şcolilor
naţionale romantice din secolul XIX, printre care şi Liszt, au
cultivat (cu excepţia „grupului celor cinci” din şcoala naţională de
muzică rusă) un stil pitoresc, decorativ, limitat în posibilităţile
sale de expresie.
Ceea ce Liszt a luat drept
muzică populară ungară era în general muzica orăşenească, provenită
din „verbunk”, o muzică cultă în stil popular (după Bartok),
în bună parte creaţia unor muzicieni amatori din pătura cultă şi a
mai multor generaţii de lăutari: Biháry, Czermák, Lavotta,
Rozslvölgyi,etc. dacă opera lui Liszt s-ar fi redus numai la
prelucrări de melodii populare, influenţa sa nu ar fi trecut dincolo
de graniţele patriei sale, dar fiind considerat întemeietorul aşa
zisei „Şcoală nouă germană”, operele sale au depăşit cu mult cadrul
limitat al şcolilor romantice de muzică.
Printr-o
permanentă căutare de noi combinaţii armonice, Liszt a lărgit
tonalitatea, în unele lucrări, până la limitele ei (ex. tema
principală din părţile întâi şi a treia a simfoniei Faust). Ca orice
inovator pe tărâmul modului de exprimare, Liszt a avut de suferit
multe adversităţi în timpul vieţii sale, fiind acuzat (chiar şi de
Brahms) de tendinţe arhaice, dizolvante ale tradiţiei muzicale. Dar
Liszt şi-a asigurat un loc important în istoria muzicii tocmai
graţie inovaţiilor sale de limbaj şi de formă, care au fost preluate
şi amplificate de compozitori aparţinând şcolii neo-germane ca: R.
Stauss, Felix Weingartner, Max Schilings, etc., muzica sa exercitând
influenţa ei numai asupra compozitorilor unguri, ci şi asupra
impresioniştilor francezi şi a unor compozitori ruşi din „ grupul
celor cinci”.
Alegeţi imaginea compozitorului de mai jos şi ascultaţi lucrările muzicale propuse
S-a născut la 1 martie la Zelazowa-Wola şi a murit la 17 octombrie la
Paris. Tatăl său era originar din Lorena (Franţa) şi emigrase din
tinereţe în Polonia, unde era profesor de franceză.
Încă de la 8 ani
Chopin publică o compoziţie proprie , o „Poloneză”. La 9 ani dă
primul concert în public, care-l face celebru. Studiază mai întâi cu
Adalbert Zywny, profesor de origine cehă, iar apoi, tot în
particular cu Elsner, profesor la Conservatorul din Varşovia. În
1826 intră la Conservator pe care îl termină cu calificative
strălucite.
În 1829 face o
primă vizită la Viena, unde faima sa îl precedase deja. În 1830
Chopin se alătură exodului în masă al polonezilor, spre Apus.
Deşi primul
său concert nu a fost un succes, reuşeşte curând să acapareze
admiraţia publicului muzical parizian; este momentul când face
cunoştinţă cu mari personalităţi ale romantismului: Liszt, Berlioz,
Delacroix şi alţii.
Aici o cunoaşte pe George Sand de care va fi ataşat aproximativ 10
ani. Suferind de ftizie, în 1838 pleacă în insulele Majorca, unde va
compune majoritatea preludiilor sale. După despărţirea de George
Sand boala lui Chopin se agravează şi compune tot mai puţin iar
concertele sale sunt mai rare; ultimul său concert l-a avut în
Paris, cu o săptămână înaintea izbucnirii revoluţiei de la 1848 .
Deşi bolnav,
Chopin mai face o călătorie la Londra, Glasgow şi Edinburg, unde
obţine ultimele sale succese, ca virtuos al pianului. Reîntors la
Paris, boala i se agravează tot mai mult şi la puţin timp moare şi
este înmormântat în sunetele „Marşului funebru”.
Creaţia lui
Chopin este închinată aproape în întregime pianului, instrument
căruia, după propria afirmaţie, marele compozitor i-a destăinuit
toate adâncurile sufletului său zbuciumat. În ansamblu, sau pe
genuri, sau cu fiecare piesă în parte, această muzică ne apare
întotdeauna izbitor de originală, singulară, chiar prin ceea ce
ne-am obişnuit să numim „stilul chopinian”.
În fruntea
lucrărilor sale cu o notă naţională, sunt cele cu caracter de dans:
Mazurcile, Polonezele şi un Krakoviak de concert. Elementele
populare se află în mod izolat şi în alte lucrări ale sale,
contribuind la nota lor caracteristică. Faptul că Chopin a căutat să
redea caracterul şi spiritul melodiilor populare, a avut o
importantă repercusiune şi asupra înveşmântării lor armonice, fiind
alături de compozitorul rus Glinka, printre primii care au intuit
structura modală a muzicii populare.
Stilul lui
Chopin este atât de personal, încât poate fi recunoscut chiar şi
numai după câteva măsuri, exista desigur multe „puncte de legătură”
cu predecesorii şi cu contemporanii săi. În anii formării sale
Chopin era atras de cantabilitatea operelor lui Rossini şi Bellini,
fapt ce a făcut ca în multe dintre lucrările sale să apară „semne”
ale acestei atracţii.
Alegeţi imaginea compozitorului de mai jos şi ascultaţi lucrările muzicale propuse
În 1908 aderă
la „Serile de muzică
contemporană”.
În 1914 absolvă
Conservatorul cu premiul I „Rubinştein”
la pian şi
cu calificativul „slab” la compoziţie.
După
absolvirea Conservatorului, Prokofiev se afirmă
tot mai mult ca pianist
şi
compozitor. Colaborează
cu Diagliev, cu Stravinski
şi
mai ales cu Miaskovski, cu care rămâne
prieten până
la sfârşitul
vieţii.
După
1917, Prokofiev emigrează
în Occident, concertând în Europa, America
şi
Japonia. Contemporan cu Debussy
şi
Schönberg, cu Scriabin
şi
Stravinski, cu Enescu
şi
Bartok, cu Varčse şi
Messiaen, aflat în posesia unei disponibilităţi
componistice caracteristice primelor decenii ale secolului nostru,
Prokofiev şi-a
creat un stil propriu, pe care l-a menţinut
de-a lungul vieţii
sale creatoare, determinând individualitatea
şi
originalitatea creaţiei
sale muzicale. Reîntors în patrie, în 1934, se consacră
exclusiv creaţiei
şi
este încununat cu premii, titluri onorifice
şi
distincţii.
Muzica sa este o expresie a timpului său,
este însăşi
viaţa
sa, o viaţă
închinată
artei, iubirii de om de natură
şi
frumos. Prokofiev moare la Moscova, la 4 martie 1953.
Serghei Prokofiev a compus o operă,
definită
printr-o largă
şi
cuprinzătoare
deschidere tematică,
care se detaşează
din tabloul complex al mutaţiilor
stilistice ce au avut loc în primele decenii ale secolului XX, prin
multitudinea genurilor muzicale abordate, prin complexitatea
dramaturgiilor muzicale, prin ineditul sonorităţilor,
deduse din alcătuirea
riguroasă
a structurilor muzicale, prin culoarea rusă
a intonaţiilor
melodice, prin constanţa
stilistică
ordonatoare în planul melodic, al morfologiei
şi
al sintaxei muzicale. Prokofiev a abordat toate genurile
muzicale:
miniatura instrumentală,
piese pentru pian,
muzica de camera,
simfonia,
concertul,
muzica de operă,
muzica
pentru spectacole scenice,
muzica de balet.
Împreună
cu Stravinski
şi
Şostakovici
alcătuiesc
„Trioul de titani” ai muzicii ruse din prima jumătate
a secolului al XX-lea, înscriindu-şi
definitiv numele în cartea de aur a gloriilor culturii muzicale naţionale
şi
universale. Marea lui mobilitate spirituală
şi
inteligenţa
iubitoare de paradoxuri elegante i-au facilitat evoluţia
artistică
şi
i-au determinat natura sensibilă,
lirică.
Este un compozitor al afirmărilor,
care aduce, în contextul stilistic învolburat al primelor decenii
ale secolului al XX-lea, accente puternice de încredere
şi
stabilitate, reuşind
să
imprime muzicii sale o puternică
amprentă
modernă
tocmai prin tematica abordată,
prin nuanţarea
poetică
a rostirilor sale muzicale, prin cultivarea unei sensibilităţi
în care sufletul omului contemporan îşi
recunoaşte
propria vibraţie.
Caracterul modern al muzicii sale rezidă
în subtila tratare a mijloacelor de expresie tradiţionale,
regândite
şi
reevaluate la nivelul exigenţelor
contemporane, în acuitatea
şi
densitatea imaginilor, în arta cu care construieşte
şi
ordonează
structurile sonore, utilizând melodia, armonia, orchestraţia,
în cadrul arhitecturilor muzicale, realizând o expresivitate modernă
şi
perenă.
Se remarcă
locul
şi
importanţa
cromatismului în succesiunile sale melodice
şi
armonice, ce apare ca element de mobilitate, de trecere, de obţinere
a culorii
şi
a varietăţii
în realizarea
şi
redarea psihologiilor
şi
trăirilor
umane. Prokofiev dispune de o mare bogăţie
de procedee tehnice de construcţie
melodică,
armonică,
polifonică,
ritmică
şi
arhitecturală,
fantezia
şi
invenţia
la el fiind inepuizabile. Toate acestea, conjugate cu pasiunea sa
pentru muzică
şi
profesionalismul său,
au determinat sensul
şi
direcţia
evoluţiei
sale artistice, asigurându-i un loc de frunte în panteonul muzicii
universale contemporane.
Alegeţi imaginea compozitorului de mai jos şi ascultaţi lucrările muzicale propuse |